تشخیص و کنترل بیماری لارو کیسه ای زنبور عسل (Sacbrood)

شناخت و مدیریت بیماری لارو کیسه ای (Sacbrood)

بررسی اجمالی سریع
بیماری لارو کیسه ای زنبور عسل Sacbrood (SBV) یک عفونت ویروسی است که بر روی نوزادان زنبور عسل تأثیر می‌گذارد و منجر به مرگ لارو می‌شود. این بیماری از راه های مختلفی از جمله غارت، بچه دهی کلنی ها و شیوه های زنبورداری منتقل می شود. زنبورهای بالغ آلوده می توانند ویروس را بدون اینکه علائمی از خود نشان دهند، منتشر کنند ، لاروهای آلوده شفیره نمی شوند و در همان مرحله لاروی می میرند، لارو ها به شکل گرد و به رنگ سفید مایل به زرد، سپس قهوه ای، خاکستری و در نهایت به رنگ سیاه تغییر می کند.

این مقاله بر اهمیت تشخیص بیماری لارو کیسه ای از طریق علائم، آزمایش‌های میدانی و تکنیک‌های آزمایشگاهی تأکید می‌.کند. علائم کلیدی شامل تغییر در شکل و رنگ لاروها و وضعیت لاروهای مرده با سرهای برآمده است. این بیماری را می توان به دلیل علائم مشابه با لوک آمریکایی اشتباه گرفت

هیچ درمان شیمیایی برای بیماری لارو کیسه ای وجود ندارد، بنابراین مدیریت بر پیشگیری و کاهش استرس در کلنی متمرکز است. اقداماتی مانند استفاده از نژاد های برتر ژنتیکی، افزایش بهداشت کندو و حفظ کلنی های قوی توصیه می شود. حبس ملکه ، چرخه زاد و ولد را قطع می کند و رفتارهای بهداشتی را تقویت کرده و می تواند به کنترل بیماری کمک کند. علاوه بر این، تکنیک‌های مدیریت زنبورستان مانند فاصله‌گذاری کندوها، تغذیه کلنی‌های تحت استرس و ادغام کلنی‌های ضعیف می‌تواند قدرت کلنی را در برابر بیماری لارو کیسه ای تقویت کند.

هوشیاری در شناسایی زودهنگام بیماری، بازرسی های منظم و اهمیت بهداشت در پیشگیری از انتقال بیماری بسیار موثر است. به زنبورداران توصیه میشود که ابزار و وسایل را مرتب ضدعفونی کنند و در حمل زنبورها احتیاط کنند تا از شیوع بیماری لارو کیسه ای جلوگیری شود. اگرچه بیماری لارو کیسه ای تهدید قابل توجهی برای لارو زنبور عسل است ولی با مدیریت دقیق و اقدامات پیشگیرانه، زنبورداران می توانند تأثیر آن را کنترل کرده و کلنی های سالم را حفظ کنند.

درباره بیماری لارو کیسه ای
بیماری لارو کیسه ای بر روی لاروهای زنبور عسل تاثیر می گذارد. این بیماری باعث مرگ لارو زنبور عسل آلوده می شود. لاروهایی که به این بیماری مبتلا باشند قبل از رسیدن به شفیره گی می میمردند. زنبورهای عسل بالغ نیز می توانند تحت تأثیر این بیماری قرار گیرند و هیچ علامت مشخصی از خود نشان ندهند. حتی در این صورت طول عمر زنبور بالغ مبتلا به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

بیماری لارو کیسه ای در زنبورهای عسل توسط ویروسی به نام ویروس Sacbrood (SBV) ایجاد می شود. تاکنون تحقیقات بیش از یک ژنوتیپ از این ویروس را پیدا کرده است. این مقاله به شما کمک می کند بیماری را بهتر درک کنید و همچنین شما را از طریق درمان و مدیریت زنبورهای عسل راهنمایی می کند.

چه چیزی باعث بیماری لارو کیسه ای در زنبورهای عسل می شود؟
بیماری لارو کیسه ای توسط ویروس Sacbrood ایجاد می شود و از طریق زنبورهای سرگردان، غارت، و انتقال توسط خود زنبوردار از کندوی آلوده و سایر راه ها وارد کندو می شود. روش های مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید که به جلوگیری از ورود ویروس SBV به کندو کمک می کند. یکی از این روش ها تعویض ملکه است.

بیماری لارو کیسه ای چگونه گسترش می یابد
ویروس SBV می تواند تا یک ماه در لارو زنبور عسل زنده بماند. بچه دهی های طبیعی این بیماری را تقریباً در تمام مناطق زنبورداری جهان گسترش داده است. و لذا بیماری لارو کیسه ای به یک بیماری مهم تبدیل شده است. کنه های واروآ نیز در گسترش این بیماری نقش دارند. زنبورهای پرستار آلوده به این ویروس بزرگترین عامل در انتشار آن در سراسر کندو هستند. زنبورهای پرستار ویروس را از لاروهای آلوده زنده یا بقایای بچه زنبورهای مرده در کلنی به خود می گیرند. سپس هنگام تغذیه لاروهای دیگر آن را به آنها منتقل می کنند.

زنبورهای بالغ آلوده به بیماری لارو کیسه ای بدون علامت هستند. اما میتواندد با تغییرات رفتاری آلودگی را نشان می دهند و عمر کوتاهی نیز دارند. زنبورهای کارگری که به این بیماری مبتلا هستند در اوایل چرخه زندگی خود شروع به فعالیت چراگری می کنند و پس از مدت کوتاهی متوقف می شوند. آنها برای جمع آوری گرده، شهد یا آب از کندو بیرون نمی روند. حتی در این صورت گرده های موجود در کندو می تواند توسط آنها به این ویروس آلوده شده و باعث انتشار بیماری در بین زنبورهای جوانی شود که از آن تغذیه می کنند

علائم بیماری لارو کیسه ای
تشخیص بیماری های زنبور عسل برای مدیریت آنها مهم است. برای تشخیص بیماری های زنبور عسل می توانید از علائم و نشانه های مختلفی در کندو استفاده کنید. نتایج آزمایشگاهی نیز در دسترس زنبورداران است و میتوان از آنها برای مدیریت بیماری کمک گرفت . تشخیص بیماری‌های زنبور عسل مانند بیماری لارو کیسه ای با استفاده از علائم، آزمایش‌های صحرایی و تکنیک‌های آزمایشگاهی قابل اعتمادتر از تشخیص بر اساس علائم ظاهری است. جنبه های مختلف کندو، سلامت کلنی ، قاب های مولد و نوزاد زنبور عسل در تشخیص بیماری لارو کیسه ای مورد سنجش و بررسی قرار می گیرد.

سلول های نوزادی که لارو آنها به ویروس لارو کیسه ای آلوده شده باشد، می توانند سرپوش دار یا بدون سرپوش باشند. هنگامی که سلول های سرپوش دار آلوده به بیماری لارو کیسه ای باشند، ممکن است سوراخ هایی در پوشش آنها وجود داشته باشد که با بررسی دقیق پوشش سلولی قابل مشاهده هستند و به همین دلیل می توان آلودگی به بیماری لارو کیسه ای را با بیماری لوک آمریکایی (AFB) اشتباه گرفت . سوراخ‌های روی پوشش حجره ها معمولاً زمانی ایجاد می شود که زنبورهای عسل لاروهای مرده را در زیر درپوش شناسایی کرده‌اند. آنها این کار را برای حذف لاروهای مرده از سلول ها انجام می دهند. و باید به این نکته نیز توجه نمود که برخی از زنبورها موفق به خارج کردن لاروهای مرده از سلول ها می شوند و برخی دیگر موفق نمی شوند.

فعالیت تخلیه لاروهای آلوده توسط زنبورهای بالغ منجر به شیوع بیماری لارو کیسه ای در کندو می شود. زنبوری که سلول را پاک می‌کند، با ویروس‌های لارو کیسه ای تماس پیدا می‌کند و خود نیز آلوده می شود و همچنین در صورت تغذیه یا تماس با آنها، آلودگی را به نوزادان سالم منتقل می‌کند.

در عین حال رفتار بهداشتی زنبورهای عسل در صورتی که در مقیاس کافی انجام شود می تواند به مهار عفونت کمک کند. زنبورها با رفتار بهداشتی مخازن عوامل عفونی را از کندو خارج می کنند. سپس عفونت بیماری لارو کیسه ای می تواند با آلودگی کمتری در کندو باقی می ماند.

علائم بیماری ساکبرود که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

1. شکل لارو زنبور عسل مرده
لاروهای زنبور عسلی که توسط عفونت ویروس لارو کیسه ای کشته می شوند در سلول های خود می میرند و در بیشتر موارد لاروهای مبتلا به بیماری لارو کیسه ای قبل از شفیره شدن از بین می روند. در هنگام بازرسی از کندوی آلوده متوجه خواهید شد که لاروها به شکل گرد باقی مانده اند. ولی در بیماری های دیگر زنبور عسل لاروهای کشته شده معمولاً شکل گرد خود را حفظ نمی کنند. پوست لاروهای مبتلا به عفونت لارو کیسه ای سخت و کاملاً شبیه پلاستیک می شود.

2. تغییر رنگ نوزادان مرده
تغییرات رنگ در نوزادان مرده ناشی از عفونت لارو کیسه ای قابل مشاهده است و می توان از آن در تشخیص بیماری استفاده کرد. نوزاد مرده از سفید مرواریدی به قهوه ای تا زرد تغییر رنگ پیدا می کند. پس از قهوه ای شدن، لاروها رنگ خاکستری به خود می گیرند. پس از رنگ خاکستری، نوزاد زنبور مرده سیاه می شود.

در استفاده از رنگ برای تشخیص بیماری لارو کیسه ای ، از تفاوت‌ها با تغییرات رنگ بیماری لوک آمریکایی استفاده می‌شود. در بیماری لوک آمریکایی، نوزاد مرده زنبور عسل از طریق رنگ قهوه ای روشن به رنگ قهوه ای تیره تر حرکت می کند تا زمانی که سیاه شود. مرحله رنگ مایل به خاکستری در عفونت های لوک آمریکایی دیده نمی شود.

شناخت و مدیریت بیماری لارو کیسه ای (Sacbrood)
طیف رنگی مخصوص لارو آلوده به بیماری لارو کیسه ای (Sacbrood)

3. حالت و طیف رنگ لاروها
طیف رنگی نوزادی که در اثر بیماری ساکبرود مرده است کاملا متمایز از بقیه بیماری هاست. قسمت سر لاروهایی که در اثر بیماری لارو کیسه ای می میرند رنگ تیره تری به خود می گیرد. بقیه بدن لارو زنبور عسل دارای رنگ روشن تری نسبت به سر است. علاوه بر این وضعیت سر لاروهای مرده به سمت بالای سلول قرار دارد. و این موضوع این با لاروی که در اثر عفونت لوک آمریکایی می میرند متفاوت است.

لارو زنبور عسل آلوده به بیماری لارو کیسه ای در سلول مولد خود چرخیده و با سر رو به بالا می میرند. در لاروهایی که در اثر بیماری لوک آمریکایی می میرند، این دو رنگی در لاروها مشاهده نمی شود. لاروها با پخش یکنواخت در تمام بدن یک رنگ به خود می گیرند. علاوه بر این، سر نوزاد مرده در عفونت های لوک آمریکایی بالا نیست.

4. تعیین میزان آلودگی به بیماری لارو کیسه ای
عفونت لارو کیسه ای باعث می شود که زنبورها لاروهای مرده را از سلول های نوزاد خارج کنند. اگر لاروها حذف نشوند، خشک می شوند و در نهایت به پوسته سیاه تبدیل می شوند. فسیل لارو در سلول باقی می ماند و می توان آن را با بقایای لاروهایی که در اثر بیماری های دیگر زنبور مرده اند اشتباه گرفت.

بقایای لاروهایی که در اثر بیماری لارو کیسه ای مرده اند به راحتی از سلول جدا می شود و این برخلاف سایر بیماری‌های زنبور عسل مانند لوک امریکایی است که در آن پوسته لارو محکم به دیواره‌های سلولی چسبیده و نمی‌توان آن را به راحتی و بطور یک تکه جدا کرد. یافتن نوزاد زنبور عسل که بر اثر بیماری لارو کیسه ای مرده و به فسیل تبدیل شده است توسط زنبورها خراج شده و به سختی یافت در کندو می شوند. این بیماری فقط در آلودگی وسیع در بین نوزادان در کندو قابل دیده شدن است وچنین عفونت های گسترده ای از بیماری لارو کیسه ای در زنبورداری رایج نیست.  

5. سوراخ کردن سرپوش سلول لاروهای مرده
لاروهای مرده در عفونت های لارو کیسه ای را می توان از سلولی که در مراحل اولیه آلودگی است، خارج کرد. لاروها به راحتی با استفاده از چوب کبریت یا شاخه کوچک از سلول بیرون کشیده می شوند و به شکل کیسه ای از چوب کبریت آویزان می شوند ، به همین دلیل نام این بیماری را لارو کیسه ای گذاشته اند. برای تشخیص بیشتر این بیماری باید نوزاد را با سوراخ کردن سرپوش خارج کرد. اگر علت مرگ واقعاً بیماری لارو کیسه ای باشد، محتویات کیسه لارو زنبور عسل آبکی است و به راحتی از پوست لارو خارج می شود.

تست کش دار شدن برای تشخیص بیماری لارو کیسه ای
مرگ نوزادان زنبورعسل به یک بیماری خاص محدود نمی شود و می تواند علت های مختلفی داشته باشد. در صورتی که بچه‌های مرده را در کندوهای خود بیابید، باید
آزمایش کش دار شدن لارو اعمال می‌شود ولی باید توجه داشته باشید این آزمایش در مورد تشخیص لارو کیسه ای قابل اعتماد نیست.

بیماری لاروی در نتیجه بسیاری از بیماری های زنبور عسل از جمله بیماری لوک آمریکایی و اروپایی دیده می شود. پس از انجام تست کش دار شدن لارو، باید نتایج آن را با در نظر گرفتن سایر علائم و نشانه های مشاهده شده در کندو تفسیر کنید.اگر پس از انجام تست کش دار شدن لارو نمی توانید در مورد بیماری که با آن مواجه هستید به یک نتیجه نهایی برسید، به دنبال خدمات آزمایشگاهی باشید تا در شناسایی بیماری به شما کمک کند.

آیا می توانید بیماری لارو کیسه ای را درمان کنید؟
درمان شیمیایی بیماری های زنبور عسل یک گزینه رایج توسط زنبورداران است. با این حال داروهای شیمیایی برای کنترل و درمان بیماری لارو کیسه ای ، نمی تواند کار زیادی برای درمان این بیماری انجام دهد ، زیرا هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. بنابراین مدیریت و درمان بیماری عمدتاً بر اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آلودگی استوار است. در زنبورستان فشار ناشی از بیماری ساکبرود را می توان کاهش داد تا کلنی زنبور عسل آسیب دیده قوی تر شود و بتواند در مقابل سایر شیوه های مدیریتی انجام شده برای جلوگیری از بیماری مقاومت کند. کمک به کلنی زنبور عسل یک روش بسیار قابل اعتماد برای مدیریت کندو است که به کنترل بیماری کمک می کند.

علاوه بر آوردن معرفی یک ملکه تازه به کلنی و رعایت بهداشت در زنبورستان برای پیشگیری از بیماری بسیار مهم است. بیماری لارو کیسه ای با راحتی بیشتری در کندوهایی که خیلی تمیز نیستند ، غالب می شود . بهداشت کندو در زنبورداری مدرن محصول تلاش زنبوردار و کلنی زنبور عسل است. با دیدن قاب های شکسته و سیاه ، زنبورهای مرده و غیره باید سریعا از کندو خارج شوند. زنبورهای عسل کندو را تمیز می کنند، اما ممکن است زمان زیادی برای برداشتن تکه های بزرگ زباله صرف شود. کمک به آنها در این زمینه به زنبورها این امکان را می دهد تا تلاش های بهداشتی کندو خود را بر مناطق مورد نیاز متمرکز کنند.

کندویی که بیماری لارو کیسه ای در آن ریشه دوانده است، ممکن است با تمیز کردن کندو که توسط شما انجام می شود، نجات یابد. زنبورهایی که توان خود را برای جمع آوری زباله‌ها و لاشه زنبورهای مرده صرف نمیکنند ، به پاکسازی لاروهای عفونی مرده از سلول‌ها روی می‌آورند. برای تسهیل بیشتر بهداشت کندو، می توانید از یک کفی کفباز استفاده کنید. کفی کفباز اجازه می دهد تا زنبورها و لاروهای مرده از آن عبور کرده و روی زمین بیافتند. سپس شما می توانید زباله ها و خاک را از زیر کندوی عسل پاک کنید.

مدیریت زنبورستان برای درمان بیماری لارو کیسه ای
سایر روش‌های مدیریت زنبورستان و کندو که می‌توانید برای مهار بیماری در زنبورستان خود استفاده کنید، فاصله‌گذاری کندوها برای جلوگیری از ورود اشتباهی زنبورها به دیگر کندو ها ، تغذیه برای تقویت و کاهش فشار بر کلنی‌های آلوده، و ادغام کلنی‌های ضعیف است. کلنی های زنبور عسل قوی به راحتی تحت تأثیر بیماری لارو کیسه ای قرار نمی گیرند.

1. رفتار کلونی زنبور عسل بهداشتی
رفتار بهداشتی زنبورها به شدت تحت تأثیر ژنتیک آنها است و لذا میتوان از این خصوصیت برای کنترل بیماری لارو کیسه ای استفاده کرد. یک کلنی زنبور عسل که تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته است می تواند نشانگر ژنتیک ضعیف کلنی باشد. ای مزیت می تواند مشوق شما برای پیدا کردن یک ملکه مناسب باشد. بهره وری از ژنتیک مناسب می تواند وضعیت سلامت کلنی زنبور عسل را بهبود بخشد.تغییر ژنتیک موجود می تواند به تغییر نژاد کارگران فعلی منتهی شده و بهداشت را در کندو بهبود بخشند. هنگام تغییر حتماً از ملکه ای استفاده کنید که بهتر از ملکه موجود در کلنی زنبور عسل آلوده به بیماری لارو کیسه ای است.

توجه به این نکته ضروری است که بیماری ساکبرود می تواند در کلنی زنبور عسل در سطوح پایین باشد به طوری که کلنی را تحت تأثیر قرار ندهد. با انتقال عامل عفونی به کلنی زنبور عسل دیگر، ممکن است مشکلات زیادی در کلنی دوم ایجاد شود. این تفاوت معمولاً به دلیل استحکام کلنی و تغییرات اخیر در کندوی عسل مانند رؤیایی است. حتی زمانی که یک کندوی عسل کاملاً خوب به نظر می رسد، قبل از استفاده در کندوی دیگر باید قطعات آن را تمیز کرد.مهم است که از رعایت بهداشت کندو دست نکشید ، در طول زمان حمل و نقل زنبورها برای استفاده آنها جهت خدمات گرده افشانی اجازه ندهید استانداردهای بهداشتی پایین بیاید. پس از رسیدن به مقصد، مدیریت مداوم بهداشت کندو باید جزء اولویت های شما تا احتمال ابتلای زنبورهای شما به بیماری ها کم شود.

2. کنترل بیماری لارو کیسه ای با تعویض ملکه
زنبورهای عسل می‌توانند عفونت‌های ویروس لارو کیسه ای را از طریق رفتارهای بهداشتی و توانایی شناسایی لاروهای مرده در زیر پوشش سلول‌های نوزاد و حذف آنها کنترل کنند. با این حال استرس های وارد شده بر کلنی زنبور عسل می تواند باعث شود که عفونت بر آن غلبه کند.

کمبود شهد و گرده ، ملکه ضعیف و شرایط آب و هوایی ، قدرت و توانایی کلنی برای مبارزه با بیماری لارو کیسه ای را کاهش می دهد. هجوم آفات و سایر بیماری های زنبور عسل نیز می تواند به کاهش قدرت کلنی کمک کند. اگر چنین شرایطی را در کندوهای خود مشاهده کردید، اقداماتی را برای بازگرداندن قدرت به کلنی انجام دهید. زنبورهای کارگر بیشتری باید به کلنی اضافه شوند. روش‌های تحریک تولید بیشتر زنبورهای کارگر شامل ارائه شربت و گرده به کلنی زنبور عسل است.

زنبوردارانی که بیش از یک کندو با پیکربندی یکسان دارند، می‌توانند چند قاب برشته در حال تولد را برای تقویت به کندوی ضعیف منتقل کنند. قاب اضافه شده به کندو می تواند جایگزین قاب نوزادان آلوده به بیماری شود یا اینکه آن را به قاب های طبق بالای بدنه کندو اضافه نمود.قرار دادن قاب نوزاد در طبق بالا مستلزم آن است که مانع ملکه میان بدنه و طبق وجود نداشته باشد تا ملکه اجازه یابد به منطقه ای که قاب نوزاد را در آن قرار داده اید حرکت کند. ملکه با خود زنبورهای پرستار زیادی را همراه می آورد. این زنبورها با نوزادان جدید آشنا شده و شروع به تغذیه آنها می کنند. فضای اضافی برای تخمگذاری ملکه نیز می تواند کندو را از فروپاشی کامل نجات دهد.

چگونه ملکه را برای درمان بیماری لارو کیسه ای تعویض کنیم
پس از تهیه و آوردن ملکه جدید، به دنبال سلول های ملکه در کندو باشید و آنها را بردارید یا آنها را از بین ببرید. این کا ر به ملکه جدید کمک می کند تا در حالی که کلنی زنبور عسل تحت فشار بیماری ساکبرود است که بر آن تأثیر می گذارد ، با رقابت روبرو نشود.پوشش های قفسک روی قسمت خمیر را بردارید و قفس را در کندو آویزان کنید. انتخاب منطقه مرکزی در کندو به زنبورهای کلنی اجازه می دهد تا فرمون های ملکه را در توزیع یکنواخت دریافت کنند. زنبورهای عسل از طریق پوشش برداشته شده قفسک و با خوردن خمیر خود را به ماکه رسانده تا او را از قفس خود آزاد کنند.محروم کردن کلنی از عسل و شربت به سرعت بخشیدن رهایی ملکه از قفس کمک می کند. هنگامی که ملکه زنبور عسل از قفس آزاد شد، قاب های عسل دار باید به کندو بازگردانده شوند. همچنین باید برای کمک به کلنی بهترین تغذیه را استفاده کرد.

3. تشخیص زود هنگام بیماری لارو کیسه ای
بازرسی منظم برای تشخیص علائم بیماری به شما کمک می کند تا از بروز لارو کیسه ای ساکبرود در زنبورستان خود جلوگیری کنید. اگر متوجه شدید که بیش از 5 درصد از نوزادان یک کلنی زنبور عسل تحت تأثیر این بیماری قرار دارند، باید ملکه کلنی تعویض شود.

قاب های آلوده به لارو کیسه ای در کندو باید برداشته و ذوب شود یا حداقل برای مدت 2 ماه در انبار نگهداری شود. ترکیبی از حذف قاب آلوده و تعویض ملکه ، به ملکه جدید اجازه می‌دهد تا لارو‌های موجود در کندو را با بچه‌های خود جایگزین کند. ، به زنبورداران توصیه میشود تا به عنوان یک اقدام احتیاطی در مدیریت بیماری ها ، هر 2 تا 3 سال یک‌بار قاب‌های زاد و ولد خود را حذف کنند. شما می توانید این کار را به تدریج در کندوهای خود انجام دهید.

پیشگیری از انتقال بیماری لارو کیسه ای
ابزار و تجهیزات مدیریت زنبورستان باید قبل از استفاده در کندوهای مختلف تمیز شوند. در مدیریت زنبورستان ، عادت به شستن ابزار و تجهیزات با محلول‌هایی کنید که می‌توانند عوامل عفونی روی سطوح تجهیزات را از بین ببرند. محلول‌های چوش شیرین و سفیدکننده برای زنبورداران برای ضدعفونی کردن ابزار و تجهیزاتشان عالی است.

یک پارچه تمیز که با استفاده از محلول ضد عفونی خیس شده است نیز می تواند برای پاک کردن ابزار و تجهیزات مورد استفاده گیرد. گرفتن شعله آتش را می توان بر روی ابزار و وسایلی که می توانند آن را تحمل کنند نیز استفاده کرد. در مواردی که زنبوردار باید از قطعات کندویی در کندوی دیگر استفاده کند، باید قبل از استفاده آنها را به اندازه کافی تمیز کرد. این کار از انتقال عوامل عفونی از کندویی به کندوی دیگر جلوگیری می کند.

توجه به این نکته ضروری است که بیماری می تواند در کلنی زنبور عسل در سطوحی پایین از آلودگی وجود داشته باشد و به طوری کامل کلنی را تحت تأثیر قرار ندهد. با انتقال عامل عفونی به از یک کندو به کندوی دیگر، ممکن است مشکلات زیادی در کندوی دوم ایجاد شود ، حتی زمانی که وضعیت ظاهری یک کندوی عسل کاملاً خوب به نظر می رسد، قبل از استفاده قطعات در کندوی دیگر باید آن را کاملا تمیز و و در صورت امکان ضدعفونی کرد.

همانگونه که در بالا توضیح داده شد مهم است که از رعایت بهداشت کندو دست نکشید ، در طول زمان حمل و نقل زنبورها برای استفاده آنها جهت خدمات گرده افشانی اجازه ندهید استانداردهای بهداشتی پایین بیاید. پس از رسیدن به مقصد، مدیریت مداوم بهداشت کندو باید جزء اولویت های شما تا احتمال ابتلای زنبورهای شما به بیماری ها کم شود.

نتیجه گیری !
لاروهای زنبور عسل با ویروس لارو کیسه ای قبل از رسیده به شفیره شدن می میرند. مایع اکدیزیال حاصل از مرگ و تجزیه لاروها در زیر پوست تجمع یافته و کیسه‌ای را تشکیل می‌دهد که نام بیماری از ظاهر آن گرفته می‌شود. لاروهای آلوده تغییر رنگ داده و به صورت فسیل خشک می شوند. این بیماری ویروسی زنبورهای عسل در فصل بهار تا اوایل تابستان شیوع بیشتری نشان داده است. این امر مستلزم این است که در مورد آن بسیار هوشیار باشید، بیماری لارو کیسه ای باعث ضرر و زیان چشمگیری به زنبورداری شما نمی شود. مدیریت موفقیت آمیز می تواند بیماری را کنترل نماید. همچنین باید اقداماتی را برای پیشگیری از این بیماری در کلنی های زنبور عسل خود انجام دهید. از راه حل های مدیریتی داده شده برای کنترل و درمان بیماری ساکبرود در زنبورهای عسل استفاده کنید.

نوشته : Michael Simmonds
 

 

    

#ساکبرود  # لارو کیسه ای  # زنبورعسل  #بیماری   #ملکه   #لارو   #Sacbrood  #SBV   #بیماری ویروسی