بازاریابی و فروش عسل

اصول صحیح و بازاریابی عسل تفاوت چندانی با سایر کالها ندارد. تولیدکننده‌ای برای فروش محصول خود موفق است که همیشه تامین رضایت خریدار و مصرف کننده را در نظرگرفته و محصول خود را مطابق میل و سلیقه خریدار ومصرف کنندگان به بازار عرضه نماید.
در رسیدن به این هدف از ابتدای تولید تا عرضه شدن کالا به مصرف کننده نکات متعددی وجود دارد که کیفیت بهتر کالا، نظافت و بهداشت‌، بسته‌بندی مناسب و قیمت قابل رقابت در بازار را شامل می‌گردد. توجه هرچه بیشتر به این نکات در شهرت کالای تولید کننده موثر است‌.
ازطرف دیگر تبلیغات صحیح جهت معرفی کالا و تاثیر آن در زندگی مصرف کننده و مقایسه منطقی با سایر کالاها‌ی هم ردیف می‌تواند نقش بسیار موثری در بازاریابی آن کالا داشته باشند.
زنبورداران آماتور وتولید کنندگان جزء می‌توانند محصول عسل خود را به دوستان، اقوام، همسایگان و فروشگاههای محلی بفروشند و در صورتیکه تولید و عرضه خود را به نحو مطلوبی انجام دهند، مطمئناً مشکلی برای فروش نخواهند داشت.
ولی برای زنبورداران حرفه ای که محصول خود را به طور عمده تولید می‌کنند موضوع فرق می‌کند‌. در این رابطه تولید کننده باید تصمیم بگیرد که خود مستقیما بسته‌بندی و به بازار عرضه کند و یا محصول خود را به واسته‌ها، تجار و یا کارخانه‌های بسته‌بندی بفروشد.
در حالت اول تولید‌کننده مجبور است به کلیه نکات و اصول صحیح بسته‌بندی و بازاریابی توجه کرده و تمام آن مراحل را اجراء کند‌. گرچه تولید‌کننده برای عرضه مستقیم عسل خود به بازار با مشکلات زیادی رو به رو است ولی سود بیشتری خواهد برد‌.
در این ارتباط تولید‌کننده باید  ارزیابی دقیقی از هزینه‌ها و امکانات‌ مورد نیاز در مقابل در آمدها و سود خالص داشته باشد و تصمیم‌گیری نماید‌.
از طرف دیگر عمده فروشی که علاقه‌ای به بسته‌بندی و فروش مستقیم عسل به بازار ندارد محصول خود را پس از استخراج در ظروف بزرگ عمده فروشی از قبیل حلبهای ۲۰ لیتری و یا بشکه‌های ۲۰۰ لیتری به واسطه‌ها، تجار و یا کارخانه‌های پاستوریزه وبسته‌بندی عسل فروخته و خود را با مشکلات بسته‌بندی و بازار‌یابی روبرو نمی‌کند.
ولی به هر حال تولید کننده و عمده فروش عسل نیز مجبور است بازارهای مناسب فروش برای عسل خود را پیدا کن و آن را باقیمت‌های مناسب بفروش برساند.